کد خبر: 1214755
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
بازدید سخنگوی وزارت خارجه از «جوان» در بیست‌وپنجمین سالگرد انتشار
سخنگوی وزارت خارجه دوشنبه عصر میهمان «جوان» بود، دیداری که به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد انتشار «جوان» انجام شد. ناصر کنعانی، دیدگاه‌های خود و دستگاه دیپلماسی را درباره رسانه و فضای رسانه‌ای کشور بیان و بر لزوم توجه هرچه بیشتر به دیپلماسی عمومی تأکید کرد، حوزه‌ای که به گفته او، منافع کشور را تأمین می‌کند
جوان آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه دوشنبه عصر میهمان «جوان» بود، دیداری که به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد انتشار «جوان» انجام شد. ناصر کنعانی، دیدگاه‌های خود و دستگاه دیپلماسی را درباره رسانه و فضای رسانه‌ای کشور بیان و بر لزوم توجه هرچه بیشتر به دیپلماسی عمومی تأکید کرد، حوزه‌ای که به گفته او، منافع کشور را تأمین می‌کند. 
 
ناصر کنعانی و محسن شمسی‌زاده رئیس اداره مرکز دیپلماسی عمومی بعدازظهر دوشنبه مهمان روزنامه جوان بودند و ضمن ملاقات با محمدجواد اخوان، مدیرمسئول، از بخش‌های مختلف روزنامه از جمله تحریریه و فنی بازدید کردند. کنعانی در گپ‌وگفتی دوستانه، با اشاره به اینکه در کشور‌هایی که در عرصه رسانه ادعایی دارند، سهم قابل‌توجهی از مطالب روزنامه متوجه مخاطب خارجی است، گفت که در رسانه‌های امریکایی - اروپایی قلم روزنامه‌نگار جایگاه خودش را دارد و در جهان عرب نیز، اغلب مقالات تحلیلی جایگاه خاص دارد و برخی از روزنامه‌های برجسته دو تا چهار صفحه به مقاله نویسندگان و ستون‌نویسان خودشان اختصاص می‌دهند. به گفته کنعانی، بسیاری از این مطالب با نگاه اثرگذاری بر حوزه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تولید می‌شوند و جامعه دیپلماتیک مقیم، این‌ها را مبنای رصد، پایش و تحلیل قرار می‌دهد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: «ما همچنان مقالات مقاله‌نویسان برجسته را رصد می‌کنیم. عموماً در ایران صفحه یادداشت و تحلیل به آن میزانی که باید باشد، نیست. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران محل توجه هستیم و هر روز در رسانه‌ها خواسته یا ناخواسته مطرح می‌شویم و حتی در کشور‌هایی که مثبت‌نویسی درباره ایران ممنوع است هم شاهدیم که نمی‌توانند درباره ایران ننویسند، چرا که برای تحلیل مسائل راهبردی غرب آسیا بدون ایران، نمی‌توانند تحلیل درستی ارائه دهند.»
 
 ۵۰ درصد درباره ایران
این دیپلمات ارشد در جلسه مشترکی با مدیرمسئول و سرویس بین‌الملل، به ارزیابی یک دیپلمات خارجی اشاره کرده که گفته است، روزانه به‌طور متوسط ۵۰ درصد مطالب روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های دنیا مستقیم یا غیرمستقیم به ایران مربوط است. ناصر کنعانی گفت: «ولی رسانه‌های داخل ایران متناسب با حجم حضور منطقه‌ای و بین‌المللی ما را پوشش نمی‌دهند. اگر مطالب محتوایی و تحلیلی در داخل رسانه‌های ما غنی و قوی باشد، حتماً میزان اثرسازی و موج‌سازی ما در خارج ازکشور قوی می‌شود. ما در حوزه تولید محتوا هم گویی تمرکزمان بر داخل است. سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب، هیچ‌کدام شبیه دیگری نیست و هر سخنرانی محتوای جدید و اثرگذار دارد. دنیا تشنه چنین نگاهی است که برای تحلیلگران، صاحبنظران و مردم خوب است، اما تولیدات مربوط به انقلاب اسلامی هم در خارج از کشور مظلوم واقع شده و ما نتوانستیم به اندازه اهمیت این محتوا‌ها روی آن‌ها برای مخاطب خارج از کشور کار کنیم.» او گفت: «این نقیصه کار ما در حوزه رسانه و آثار مکتوب، چه خبری، چه تحلیلی، چه رسانه‌ای، در خارج از کشور محسوس است در حالی که حتی مواضع سیاسی مقامات ما به‌موقع برگردان شود واقعاً محل اهتمام و توجه است. چون اثرگذار هستند.»
 
 در واژه دیپلماسی عمومی مانده‌ایم
کنعانی به موضوع دیپلماسی عمومی پرداخت و گفت که در امریکا پس از ۱۱ سپتامبر، این موضوع به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت و این در شرایطی است که هالیوود عمده کارش دیپلماسی عمومی و تصویرسازی از امریکا به عنوان قدرت برتر است. او تصریح کرد: «در ایران شاید در همین دو تا سه سال اخیر به دیپلماسی عمومی توجه بیشتری داشته‌ایم، اما عموماً در همین واژه معطل مانده‌ایم و تعریف درستی از آن نداریم. ما ایمان نداریم که دیپلماسی عمومی موضوعی مهم است که اگر روی آن سرمایه‌گذاری شود، می‌تواند دستاورد‌های مهمی برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. ضمن اینکه بودجه دیپلماسی عمومی در رژیم صهیونیستی یا کشور‌های منطقه رقم قابل‌توجهی است. ما در این زمینه ضعف ساختاری و کارکردی داریم. علاوه بر این‌ها دیپلماسی عمومی مقوله فراگیری است و نمی‌توان گفت که صرفاً وزارت خارجه یا وزارت ارشاد یا صدا و سیما در این مورد مسئولیت دارد. این موضوع ملی است و گستره ملی دارد و توزیع کار هم باید ملی باشد.»
سخنگوی وزارت خارجه گفت: «من در خارج از کشور، درباره نقاط قوت جمهوری اسلامی هر میزان که بخواهید برای شما صحبت می‌کنم، چرا که ما در بیرون بسیار اثرگذار هستیم، اما نتوانستیم این را در داخل تبیین کنیم. به دوستان می‌گویم که اگر می‌خواهید نقاط قوت ایران را ببینید، از بیرون ببینید که دیگران چه نگاهی به جمهوری اسلامی دارند. آن میزان که از قدرت بازیگری ایران و صلابت ایران در رسانه‌های خارجی منتشر می‌شود، فقط همان‌ها را به داخل منتقل کنیم، بسیار اثرگذار است. داشته‌های ما بسیار زیاد و اقتدار ما واقعاً عالی است. عزت جمهوری اسلامی ایران مثال‌زدنی است و این فقط ضعف رسانه نیست و شاید ضعف ما هم هست که نتوانسته‌ایم این مسائل را منعکس کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار